Metsien Suomen kevään 2024 kampanja huipentui metallifestivaali Tuskaan kesäkuussa. Tuskaan tuotiin arkkitehti Ilari Airikkalan suunnittelema puucee vessaselfieitä varten.
Metsien Suomi kiinnitti festarikansan huomion puun mahdollisuuksiin pystyttämällä puuceen metallifestivaali Tuskaan Helsingissä. Selfieseinänä toiminut puucee osoittautui suurmenestykseksi.
Kuvia otettiin puisessa kopissa kolmen päivän aikana satoja. Vähintäänkin tuhannet musiikinystävät näkivät samalla Metsien Suomen kampanjaviestejä, joita oli teipattu huussin seinään.
”Metsien Suomen puucee Suomen suurimmalla metallifestivaalilla oli niin outo idea, että se oli suorastaan välttämätön toteuttaa. Metsien Suomen kampanjoihin on kuulunut kautta aikain tietty kujeilevuus ja yllättävien mielikuvien herättäminen”, Metsien Suomi -hankkeen projektipäällikkö Kaarina Aro sanoo.
Tuska kokosi Helsingin Suvilahteen 28.–30. kesäkuuta 60 000 kävijää. Metsien Suomen viestit näkyivät tapahtumassa myös esityslavojen isoilla screeneillä sekä ennen tapahtumaa Tuskan somekanavilla. Tuska-yhteistyön tavoitteena oli puhutella hauskalla tavalla yleisöä, jota ei ehkä tavoitettaisi perinteisempien mainoskanavien kautta.
Metsien Suomen puucee ei ollut varsinaisessa käytössä. Se somistettiin räsymatoilla ja Aku Ankan taskukirjoilla selfieitä varten. Hastagilla #metsiensuomi kuvansa jakaneiden festivaalivieraiden kesken arvottiin puukomposiitista tehty MySoda-hiilihapotuslaite.
Erikoisuutena oli, että päänsä saattoi työntää huussinreiästä niin sanotusti tunkion puolelta.
”Kuvaukset olivat riemukkaimmillaan, kun ihmiset itse huomasivat paikan mahdollisuudet. Hevikansa tunnetaan viistosta huumorista. Vessahuumori upposi raskaan musiikin ystävien henkiseen maastoon täydellisesti”, Aro iloitsee.
Puuceen oli suunnitellut arkkitehti Ilari Airikkala.
Tuskassa toteutettua markkinointitempausta tuettiin keväällä rockhenkisellä radiomainonnalla. Radio Rockissa kuultiin rockhenkisiä Metsien Suomen mainoksia tutulla kampanjateemalla puu taipuu yllättävän moneen. Mainokset haastoivat kuulijan hoksaamaan viittaukset tunnettuihin rockkappaleisiin.
”Puu taipuu yllättävän moneen – jopa raskaaseen musiikkiin”, Kaarina Aro summaa.
Metsien Suomi järjesti radiokanavilla myös kilpailun, jossa arvottiin kaksi lippua Metallican keikalle Helsinkiin 9. kesäkuuta.
Metsien Suomen vuoden 2024 kampanja saavutti kokonaisuudessaan yli 70 miljoonaa kontaktia, joista valtaosa tavoitettiin television, radion ja ulkomainosten kautta. Kampanja näkyi ja kuului suomalaisille monikanavaisesti maaliskuun ajan.
Kampanja oli myös vaikuttava. Sen jälkeen tehdyssä kyselytutkimuksessa yli 60 prosenttia vastaajista kertoi suhtautuvansa aiempaa myönteisemmin metsien käyttöön Metsien Suomen mainokset nähtyään.