Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke. Sen kampanjat herättävät huomaamaan ja keskustelemaan, kuinka metsät ovat meillä Suomessa kaikessa mukana.
Metsien Suomi kertoo pohjoisten metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista, kuten uusista tuotteista ja innovaatioista. Kerromme myös faktatietoa Suomen metsistä ja suomalaisesta metsänhoidosta. Tavoitteenamme on yllättää, herättää kiinnostusta metsiin ja rohkaista keskusteluun metsien kestävästä käytöstä.
Metsien Suomi päivittää mielikuvaa siitä, mitä metsän hyödyntäminen on. Kampanjoidemme keskiössä televisiossa, radiossa, ulkomainoksissa ja sosiaalisessa mediassa ovat olleet niin uudet tuotteet, talousmetsien luonnonhoito kuin metsien rooli hyvinvoinnille.
Kampanjamme ovat saaneet kokonaisuudessaan hyvin positiivisen vastaanoton. Esimerkiksi syksyllä 2021 kyselytutkimuksemme vastaajista 84 prosenttia kertoi pitävänsä Metsien Suomesta joko hyvin paljon tai paljon. Metsien Suomen tunnettuudesta voi kertoa se, että hankkeen esittämät faktat tunnetaan yhä paremmin. Esimerkiksi suomalaisten tietämys puun erilaisista käyttökohteista on selvästi monipuolistunut. Liki 40 prosenttia tiesi syksyn 2021 kyselytutkimuksemme mukaan, että Suomessa istutetaan vuosittain 150 miljoonaa puuta, kun hankkeen aluksi keväällä 2020 oikean luvun valitsi 31 prosenttia vastaajista.
Toukokuussa 2022 nostimme esiin tuotteet, joita ei ehkä arvaisi valmistettavan puusta. Tällaisia ovat esimerkiksi pesuallas, lippalakki tai kipsin korvaava lastoitusmateriaali. Kampanjan viesteistä voi lukea tuttuun tapaan lisää Tiesitkö tämän metsistä? -nostoista.
Vuoden 2023 kampanjan viestit näkyivät ja kuuluivat tammi-helmikuussa kaupallisilla tv-kanavilla, radiossa, verkkosivustoilla, kuten IS.fi-sivustolla, sekä sosiaalisessa mediassa. Kampanjan pääroolissa oli kirjaimellisesti puu. Lapsinäyttelijöiden tähdittämällä televisiomainoksella Metsien Suomi halusi herättää tunteita ja kiinnostuksen metsien kestävään käyttöön. Metsien Suomi onnistuikin rikkomaan omat katsojaennätyksensä, kun kampanjan vuoden 2023 tv-mainos tavoitti liki 20 miljoonaa kontaktia.
Metsien Suomen viimeisin monikanavainen kampanja toteutettiin keväällä 2024. Kampanjassa muistutettiin kuinka monenlaisiin tuotteiseen puupohjaiset innovaatiot soveltuvat. Vastuullisesti hoidetuissa metsissä kasvanutta puuta löytyy jalostettuna esimerkiksi jogurtista, maitotölkistä, kosmetiikasta ja tuulivoimalan lavoista. Kampanja saavutti kokonaisuudessaan yli 70 miljoonaa kontaktia, joista valtaosa tavoitettiin television, radion ja ulkomainosten kautta. Metsien Suomen kampanja näkyi ja kuului suomalaisille monikanavaisesti maaliskuun ajan.
Kampanja oli myös vaikuttava. Kampanjan jälkeen tehdyssä kyselytutkimuksessa yli 60 prosenttia vastaajista kertoi suhtautuvansa aiempaa myönteisemmin metsien käyttöön Metsien Suomen mainokset nähtyään.
Materiaalipankista löytyy kuvia jaettavaksi. Metsien Suomi -hanke on kaikkien metsistä kiinnostuneiden hanke – jaa myös oma tarinasi tai kuvasi metsistä, niiden monimuotoisuudesta, innovaatioista, ratkaisuista, kestävästä hyödyntämisestä tai ihan vain omista kokemuksistasi.
Tunnuksemme on #metsiensuomi. Löydät meidät Facebookista, Instagramista- ja Twitteristä.
Rahoittajat
Metsien Suomi -hanketta ovat rahoittaneet useat metsäalan tahot, kuten Suomen Metsäsäätiö, Metsäteollisuus ry, Metsähallitus, MTK, maa- ja metsätalousministeriö ja Puunjalostusinsinöörit ry. Mukana ovat olleet myös Suomen metsäkeskus, Bioenergia ry ja Metsämiesten Säätiö sekä suunnittelussa muun muassa Paperiliitto ja Teollisuusliitto. Vuoden 2024 ja kevään 2025 kevään kampanjan rahoittajina toimii joukko Metsäteollisuus ry:n jäsenyrityksiä sekä Suomen Metsäsäätiö. Hanketta vetää Suomen Metsäyhdistys.
Lisätietoa
Kaarina Aro, projektipäällikkö
p. 050 374 5677
kaarina.aro(at)metsiensuomi.fi