Siirry suoraan sisältöön.

Mikä on Metsien Suomi?

Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke. Sen kampanjat herättävät huomaamaan ja keskustelemaan, kuinka metsät ovat meillä Suomessa kaikessa mukana.

Metsien Suomi kertoo pohjoisten metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista, kuten uusista tuotteista ja innovaatioista. Kerromme myös faktatietoa Suomen metsistä ja suomalaisesta metsänhoidosta. Tavoitteenamme on yllättää, herättää kiinnostusta metsiin ja rohkaista keskusteluun metsien kestävästä käytöstä.

Metsien Suomi kertoo pohjoisten metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista.

Metsien Suomi päivittää mielikuvaa siitä, mitä metsän hyödyntäminen on. Kampanjoidemme keskiössä televisiossa, radiossa, ulkomainoksissa ja sosiaalisessa mediassa ovat olleet niin uudet tuotteet, talousmetsien luonnonhoito kuin metsien rooli hyvinvoinnille.

Kampanjamme ovat saaneet kokonaisuudessaan hyvin positiivisen vastaanoton. Esimerkiksi syksyllä 2021 kyselytutkimuksemme vastaajista 84 prosenttia kertoi pitävänsä Metsien Suomesta joko hyvin paljon tai paljon. Metsien Suomen tunnettuudesta voi kertoa se, että hankkeen esittämät faktat tunnetaan yhä paremmin. Esimerkiksi suomalaisten tietämys puun erilaisista käyttökohteista on selvästi monipuolistunut. Liki 40 prosenttia tiesi syksyn 2021 kyselytutkimuksemme mukaan, että Suomessa istutetaan vuosittain 150 miljoonaa puuta, kun hankkeen aluksi keväällä 2020 oikean luvun valitsi 31 prosenttia vastaajista.

Toukokuussa 2022 nostimme esiin tuotteet, joita ei ehkä arvaisi valmistettavan puusta. Tällaisia ovat esimerkiksi pesuallas, lippalakki tai kipsin korvaava lastoitusmateriaali. Kampanjan viesteistä voi lukea tuttuun tapaan lisää Tiesitkö tämän metsistä? -nostoista.

Metsien Suomen viimeisin kampanja toteutettiin vuoden 2023 tammi-helmikuussa. Kampanjan viestit näkyivät ja kuuluivat kaupallisilla tv-kanavilla, radiossa, verkkosivustoilla, kuten IS.fi-sivustolla, sekä sosiaalisessa mediassa. Kampanjan pääroolissa oli kirjaimellisesti puu. Lapsinäyttelijöiden tähdittämällä televisiomainoksella Metsien Suomi halusi herättää tunteita ja kiinnostuksen metsien kestävään käyttöön. Metsien Suomi onnistuikin rikkomaan omat katsojaennätyksensä, kun kampanjan tv-mainos tavoitti liki 20 miljoonaa kontaktia.

Materiaalipankista löytyy kuvia jaettavaksi. Metsien Suomi -hanke on kaikkien metsistä kiinnostuneiden hanke – jaa myös oma tarinasi tai kuvasi metsistä, niiden monimuotoisuudesta, innovaatioista, ratkaisuista, kestävästä hyödyntämisestä tai ihan vain omista kokemuksistasi. 

Tunnuksemme on #metsiensuomi. Löydät meidät Facebookista, Instagramista- ja Twitteristä. 

Metsien Suomen tavoitteena on yllättää, herättää kiinnostusta metsiin ja rohkaista keskusteluun metsien kestävästä käytöstä.

Rahoittajat

Metsien Suomi -hanketta ovat rahoittaneet useat metsäalan tahot, kuten Suomen Metsäsäätiö, Metsäteollisuus ry, Metsähallitus, MTK, maa- ja metsätalousministeriö ja Puunjalostusinsinöörit ry. Mukana ovat olleet myös Suomen metsäkeskus, Bioenergia ry ja Metsämiesten Säätiö sekä suunnittelussa muun muassa Paperiliitto ja Teollisuusliitto. Vuoden 2024 kevään kampanjan rahoittajina toimii joukko Metsäteollisuus ry:n jäsenyrityksiä sekä Suomen Metsäsäätiö. Hanketta vetää Suomen Metsäyhdistys.

Lisätietoa

Kaarina Aro, projektipäällikkö
p. 050 374 5677
kaarina.aro(at)metsiensuomi.fi