Siirry suoraan sisältöön.

Metsien Suomi teki jälleen kerran vaikutuksen yleisöön – televisiomainos keräsi ennätysmäärän katsojia

Metsien Suomi onnistui tammikuussa rikkomaan omat katsojaennätyksensä. Kampanjan tv-mainos tavoitti liki 20 miljoonaa kontaktia.

Metsien Suomen tammikuun kampanjan pääroolissa oli kirjaimellisesti puu. Lapsinäyttelijöiden tähdittämällä televisiomainoksella Metsien Suomi halusi herättää tunteita ja kiinnostuksen metsien kestävään käyttöön.

”Seurantatutkimuksen mukaan peräti 42 prosenttia vastaajista muisti nähneensä Metsien Suomen mainoksen. Valtaosa eli 67 prosenttia muisti mainoksen televisiosta”, kertoo Metsien Suomen projektipäällikkö Kaarina Aro.

Myös muut kampanjan tunnusluvut olivat jälleen kerran vaikuttavia. Metsien Suomesta pidettiin: 73 prosenttia vastaajista piti Metsien Suomesta paljon tai hyvin paljon. 69 prosenttia piti hanketta vakuuttavana ja 71 prosenttia luotettavana.

”Erityisesti Metsien Suomen onnistumisesta kertoo se, että jokaisen kuuden tähänastisen kampanjan jälkeen suhtautuminen myönteisemmin metsien kestävään käyttöön on kasvanut. Tällä kertaa näin koki 60 prosenttia vastaajista”, Aro sanoo.

Hänen mukaansa seurantatutkimuksen tuloksiin saattoi kuitenkin heijastua tällä kertaa entistä vahvemmin uutisointi ja yhteiskunnallinen keskustelu muun muassa luontokadosta ja hiilinieluista. Esimerkiksi kysymykseen, paljonko Suomessa hakataan puuta verrattuna puuston kasvuun, vastaajista peräti 34 prosenttia uskoi puuta hakattavan kasvua enemmän, vaikka todellisuudessa puuta hakataan kasvua vähemmän.

Metsien Suomi -tv-mainoksen kuvaukset joulukuussa 2022. Kuva: Vilma Issakainen
Metsien Suomi -tv-mainokset kuvauksen joulukuussa 2022. Kuva: Vilma Issakainen

Some tavoitti nuoret

Myös maksetussa somemainonnassa saavutettiin ennätyksellisen paljon kontakteja. Somen kautta tavoitettiin nuoria aikuisia, joita on vaikeampi tavoittaa muiden kanavien kautta. Esimerkiksi Instagramissa Metsien Suomen huomasivat parhaiten 18–24-vuotiaat.

Kaikille yli 18-vuotilaille suomalaisille suunnattu kampanja herätti erityisesti 25–34-vuotiaiden miesten kiinnostuksen lisätietoon. He klikkasivat useimmiten mainoksista Metsien Suomen sivustolle.

Tietoa kampanjan teemoista löytyi hankkeen omilta verkkosivuilta sekä Ilta-Sanomien mainososion niin sanotuista natiiviartikkeleista, jotka keräsivät yli 100 000 lukijaa. Huomionarvoista oli myös artikkelien parissa vietetty aika. Juttuja metsäkoneenkuljettajasta, metsään sijoittamisesta ja ligniinin tarjoamista ratkaisuista luettiin pitkään. Natiiviartikkelien vaikuttavuusraportin avoimissa vastauksissa juttuja kehuttiin niiden tarjoamasta kiinnostavasta ja uudesta tiedosta.

Metsien Suomen tammikuun mainoskampanja oli toistaiseksi hankkeen viimeinen. Kaikkien kuuden kampanjan materiaalit ovat kuitenkin jokaisen käytettävissä metsien kestävästä ja moniarvoisesta käytöstä viestimiseen. Hankkeen etusivulta löytyvät sekä videot, podcastit että kampanjoiden faktat ja sloganit. Materiaalipankissa on upeita kuvia käytettäväksi somessa. Myös Ilta-Sanomien mainososion natiiviartikkelit ovat luettavissa myös kampanjoinnin päätyttyä.