Metsien Suomen huhtikuun loppupuolelle ajoittunut kampanja herätti suomalaiset ajattelemaan metsiä. Pääkohderyhmänä olivat 25–44-vuotiaat. Heistä 62 prosentin mukaan Metsien Suomen mainokset saivat heidät kiinnostumaan aiheesta.
Yleisön mielipiteitä ja kampanjan vaikuttavuutta mitattiin seurantatutkimuksella, jossa 60 prosenttia vastaajista kertoi Metsien Suomen viestien saaneen heidät suhtautumaan myönteisemmin metsien käyttöön.
Vastaajien mielestä Metsien Suomi myös yllätti viesteillään iloisesti. Peräti 70 prosenttia 25–44-vuotiaista vastaajista koki kampanjan viestit kiinnostavina.
Kampanja suunnattiin tänä keväänä erityisesti nuorille aikuisille, ja juuri heidän keskuudessaan Metsien Suomi oli seurantatutkimuksen mukaan tutuin. Parhaiten Metsien Suomen tunnistivat 18–24-vuotiaat.
Kaikista vastaajista 43 prosenttia vastasi pitävänsä Metsien Suomesta hyvin paljon, mikä ylittää viime vuoden pidetyn kampanjan tuloksen. Pääkohderyhmästä eli 25–44-vuotiaista kampanjasta piti hyvin paljon tai paljon 74 prosenttia.
Seurantatutkimuksen toteutti Syno Oy. Online-kyselyssä oli tuhat vastaajaa, joille näytettiin esimerkkejä Metsien Suomen mainoksista, jotka pyörivät huhtikuussa televisiossa, somessa, radiossa, verkossa ja mainosjulisteissa.
Suurin yleisö tavoitettiin ulkomainoksilla kadunvarsilla, juna-asemilla ja kauppakeskuksissa. Ulkomainokset näkyivät suurimmissa kaupungeissa yhteensä yli 400 mainospinnalla.
Parhaiten mieleen Metsien Suomen kampanjan mainokset jäivät mieleen televisiosta. Televisiomainoksessa tutkiva journalisti perehtyi talousmetsissä tehtävään luonnonhoitoon, kuten tekopökkelöihin. Vastanneista noin puolet muisti nähneensä mainoksen televisiossa. Yli kolmannes muisti nähneensä mainoksia verkossa.
Myös radiosta mainokset muistettiin selvästi paremmin kuin aikaisemmissa kampanjoissa. Radiohittinä oli tuttuun Teddykarhujen huviretki -melodiaan sovitettu tarttuva sanoitus puulajeista.
”Osana radion kanssa tehtyä ohjelmayhteistyötä toteutetussa metsäaiheisessa tietovisassa saattoi testata omaa metsätietouttaan. Tästäkin jäi varmasti Metsien Suomi mieleen”, Metsien Suomen projektipäällikkö Kaarina Aro sanoo.
Metsien Suomen seurantatutkimuksessa on kaikkien yhdeksän monimediaisen kampanjan jälkeen mitattu myös suomalaisten metsätietämystä. Kevään 2025 tulokset pysyivät likimain edellisten kampanjoiden tasolla.
”Ilahduttavasti pääkohderyhmästä peräti 64 prosenttia tiesi, että Suomen maapinta-alasta noin 75 prosenttia on metsää. Tässä oli jopa pienoista kasvua edellisvuosien lukuun”, Aro kertoo.
”Sen sijaan kaikista vastaajista liki puolet uskoi, että Suomessa kasvaa nyt 50 prosenttia vähemmän metsää kuin 50 vuotta sitten vaikka sitä kasvaa 50 prosenttia enemmän. Tässä tietämys on heikentynyt parin viime vuoden aikana.”
Lisää tietoa metsistä ja metsien käytöstä Aron mukaan siis tarvitaan. Seurantatutkimuksen mukaan kampanjan 25–44-vuotiaista pääkohderyhmän vastaajista 62 prosenttia oli sitä mieltä, että Metsien Suomen mainokset saivat heidät kiinnostumaan aiheesta.
Ilta-Sanomissa julkaistujen kumppaniartikkelien lukijoista 76 prosenttia kertoi artikkelien vaikuttaneen positiivisesti mielikuvaan metsien käytöstä. Vastaajista 64 prosenttia kertoi sanomien lukijatutkimuksen mukaan kiinnostuksensa lisääntyneen ja 57 prosenttia oli innostunut etsimään lisätietoa.