Siirry suoraan sisältöön.

Pakkaussuunnittelija Outi vie Metsien Suomen uudelle kanavalle – näin puupohjaiset tuotteet taipuvat TikTokiin

Pakkaussuunnittelija Outi tunnetaan TikTokissa tuotevideoistaan, jotka koukuttavat oppimaan uutta.

Metsien Suomi näkyy ensimmäistä kertaa myös TikTokissa. Parhaillaan pyörivän kevätkampanjan teemana on ”puu taipuu yllättävän moneen”, ja kuka olisikaan parempi esittelemään puupohjaisia tuotteita kuin Pakkaussuunnittelija Outina TikTokissa tunnettu Outi Oravainen.

Outi Oravainen. Kuva: Katri Haavisto
Jos pakkaussuunnittelija Outi Oravaisen pitäisi valita yksi arkinen tuote, joka aina olisi tehtävä puusta, hän valitsee kartonkisen maitopurkin. Kuva: Katri Haavisto

Oravainen on graafikko, pakkaussuunnittelija ja -konsultti. Somessa hän tutkii ja avaa – eli unboxaa – erilaisia fiksuja ja kauniita tuotteita katsojilleen tutuksi tulleen valkoisen pöydän ääressä. Pääosassa on useimmiten tuotteen pakkaus.

”Pakkaaminen on yllättävän monitahoinen asia. Pakkausalalla on jatkuvasti uusia asioita ja opittavaa, mikä pitää siihen kiinnostuksen yllä”, Oravainen sanoo.

”Pakkaussuunnittelijana autan asiakkaitani myymään tuotteittaan. Samalla – ja myös Tiktokin myötä – pystyn vaikuttamaan ekologisempiin pakkaus- ja kulutusvalintoihin, mikä tekee työstä entistä merkityksellisempää.”

Jos joku vielä mieltää TikTokin lasten ja nuorten sekoilukanavaksi, Oravaisen kanava on yksi osoitus TikTokinkin kasvavasta roolista tieto- ja uutislähteenä. Hänen videonsa sisältävät hengästyttävän paljon kiinnostavaa tuotetietoa ja vinkkejä kuluttamiseen.

Oravaisen TikTok-kanava on kasvattanut suosiotaan tasaisesti perustamisestaan kesällä 2022 lähtien. Hänellä on huimat 1,8 miljoonaa tykkäystä ja 52 000 seuraajaa.

Viime vuonna Oravainen palkittiin Suomen suurimmassa digitaalisen median kilpailussa Grand One 2023:ssa parhaasta somepresenssistä ja erityisesti vuorovaikutuksesta yleisönsä kanssa.

Menestys juuri TikTokissa tuli Oravaiselle itselleenkin yllätyksenä. Hän oli kokeillut kanavanaan Instagramia, kun kaveri kehotti häntä tekemään videoita kokeeksi TikTokiin.

”TikTokissa käydään paljon itselleni merkityksellistä keskustelua. Katsojani kommentoivat herkästi ja positiivisesti. Oma maailmankuvani on laajentunut hirveästi, kun en käy asioita läpi vain omassa kuplassani”, Oravainen sanoo.

Metsien Suomen kanssa Oravainen jakaa monia tavoitteita. Hänet tunnetaan paitsi ekologisempien pakkausvalintojen esimerkeistään, myös suomalaisen työn ja kotimaisten tuotteiden arvostamisesta.

Hänen pöydällään nähdään ensimmäiseksi Woodion puupohjainen pesuallas, kun yhteistyö Metsien Suomen kanssa alkaa 4. maaliskuuta. Tulossa on vielä viisi muuta videota yllättävistä puupohjaisista tuotteista ja pakkausratkaisuista 7., 15., 18., 21. ja 25. maaliskuuta.

Mutta onnistuiko mikään puupohjainen tuote yllättämään pakkaussuunnittelijan?

”Itse asiassa yllätyin, että myös elintarvikkeissa on niin usein lisäaineena puuta eli cmc:tä. Oli kiinnostavaa sen myötä huomata, että tuoteselosteiden E-aineet voivat olla myös hyviksiä.”