Siirry suoraan sisältöön.

Metsien Suomen kampanja nostaa esiin uudet puupohjaiset tuotteet

Metsien Suomen toukokuussa järjestettävä kevätkampanja nostaa esiin uudet korkean teknologian puupohjaiset tuotteet ratkaisuna kohti fossiilivapaata maailmaa. Puun ainesosia voidaan hyödyntää muun muassa sähköauton akuissa, vaatteissa, elintarvikkeissa ja lääketieteessä. 

Suomalaisille televisiosta tutun Metsien Suomen kampanjan teemaksi on tänä keväänä nostettu uudet suomalaiset puupohjaiset tuotteet, jotka syntyvät kotimaisesta huippuosaamisesta. Suomessa paljon tutkittu, puusta saatava ligniini soveltuu esimerkiksi sähköauton akun uusiutuvaksi anodimateriaaliksi. 

Toinen supermateriaali on nanosellu, jonka hyödyntämisessä vain mielikuvitus asettaa rajat.  

– Nanosellua voidaan jo nyt käyttää esimerkiksi ketsupissa sakeutusaineena ja uusiutuvissa pakkausmateriaaleissa. Se on uusiutuva ja luonnonmukainen materiaali ja auttaa meitä tiellä kohti fossiilivapaata maailmaa, sanoo hankkeen projektipäällikkö Kaarina Aro

Puu on täysin kierrätettävä raaka-aine, jonka avulla voidaan vähentää riippuvuutta fossiilisista raaka-aineista.

Kuva: Matti Immonen

Metsien Suomi -kampanja pyörii toukokuussa televisiossa, radiossa, ulkomainoksissa ja sosiaalisessa mediassa.  

-Haluamme kertoa, kuinka suomalainen puu tarjoaa ratkaisuja polttaviin maailmanlaajuisiin ongelmiin, Kaarina Aro sanoo.   

Aro korostaa puupohjaisten tuotteiden olevan vastuullinen valinta.  

– Herätämme kampanjan avulla ihmisiä huomaamaan puupohjaisten tuotteiden merkittävät edut. Puupohjaisista tuotteista monet ovat biohajoavia ja tuotteiden kierrätysaste on korkea. Lisäksi puupohjaisten tuotteiden valmistaminen on resurssitehokasta, sillä tuotteita voidaan valmistaa metsäteollisuuden sivuvirroista. 

Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke. Sen kampanjat herättävät huomaamaan ja keskustelemaan, kuinka metsät ovat meillä Suomessa kaikessa mukana ja päivittävät mielikuvaa nykyaikaisista puupohjaisista tuotteista. 

Edellinen Metsien Suomen kampanja toteutettiin marras-joulukuussa 2021. Kampanjaa pidettiin sympaattisena, vakuuttavana ja lähes kolme neljästä suomalaisesta aikuisesta piti sitä kiinnostavana.  

Metsien Suomi -kampanjan tunnus on #metsiensuomi. Juuri sinä voit jakaa omissa kanavissasi ja tilaisuuksissasi tarinasi tai kuvasi metsästä, sen mahdollisuuksista, siitä saatavista huipputuotteista ja metsien kestävästä käytöstä.