Siirry suoraan sisältöön.

Kevätkampanja saavutti yli 80 miljoonaa kontaktia

Metsien Suomen kevään 2022 kampanja peittosi jopa viimevuotiset huippuluvut useilla eri mittareilla mitattuna. Tärkeimmässä tavoitteessa onnistuttiin, kun kolme neljästä suhtautuu metsien käyttöön aiempaa myönteisemmin. Metsien Suomen kampanja näkyi ja kuului suomalaisille monikanavaisesti touko-kesäkuussa.

Metsien Suomen viides kampanja näkyi ja kuului touko-kesäkuun aikana kolme viikkoa televisiossa, radiossa, verkossa, ulkomainoksissa, sosiaalisessa mediassa sekä kahdessa eturivin podcastissa. Kevätkampanjan tavoitteena oli tavoittaa suuri yleisö ja päivittää mielikuvaa innovatiivisista puupohjaisista tuotteista esimerkkien avulla. Myös metsien kestävälle käytölle haluttiin lisää hyväksyntää.

Suuren yleisön tavoittelussa onnistuttiin, sillä Metsien Suomen kampanja saavutti reilusti yli 80 miljoonaa kontaktia. Valtaosa kontakteista saavutettiin TV-mainosten, radion sekä ympäri Suomea levittäytyneen ulkomainoskampanjan kautta.

Sen lisäksi, että kampanja tavoitti hyvin suomalaiset, oli se myös tutkitusti vaikuttava. Kampanjasta teetettiin kaksi vaikuttavuutta mittaavaa tutkimusta riippumattomilla markkinointitutkimusyhtiöillä. Synon ja Nepan tutkimusten tulokset ovat yhteneväiset: Metsien Suomen mainokset ovat puhutelleet ihmisiä, ne ovat jääneet mieleen ja ne ovat vaikuttaneet ihmisten asenteisiin toivotulla tavalla.

Metsien Suomen kevätkampanja saavutti kirkkaasti tärkeimmän tavoitteensa, kun noin kolme neljännestä kampanjan havainneista muutti suhtautumistaan metsien käyttöön myönteisemmäksi. Suurin osa vastaajista piti kampanjaa kiinnostavana ja informatiivisena, ja kampanja sai kiinnostumaan Metsien Suomen teemoista.

Kampanja oli myös erittäin tykätty. Peräti 83 prosenttia piti kampanjasta muun muassa mielenkiintoisuuden, informatiivisuuden ja selkeyden vuoksi.

”Erittäin oivaltavia mainoslauseita. Vetoaa hyvin ekologisuuteen, mutta ei painosta tai syyllistä”, eräs Sanoman teettämään tutkimukseen vastannut kuvaili Metsien Suomen kampanjaa.

”Hienoa, että suomalaisia innovaatioita käytetään korvaamaan muovia”, toinen vastaaja sanoi kampanjasta.

Kampanja esitteli yllättäviä puupohjaisia tuotteita, kuten puukomposiitista valmistetun pesualtaan.

Kampanjan jatkuminen jo viidettä kertaa tuotti tulosta. Metsien Suomen mainoksen muisti nähneensä peräti joka toinen suomalainen, ylivoimaisesti useimmat televisiosta. Kampanja pyöri MTV:n, Sanoman sekä lisäksi Warner Bros. Discoveryn tv-kanavilla, joissa mainokset näkyvät yleishyödyllisinä ympäri vuoden.

Eri mediakanavat tukivat toisiaan. TV toimi jälleen kerran kampanjan vahvana veturina, mutta myös Sanoman radiokanavilla tehty ohjelmayhteistyö ja natiivimainosartikkelit osoittautuivat tuloksellisiksi. Radioyhteistyöhön liittynyt kilpailu keräsi osallistujia selvästi enemmän kuin vastaavat kilpailut keskimäärin ja Ilta-Sanomien sivuilla julkaistut natiiviartikkelit saivat runsaasti sivunäyttöjä ja artikkeleiden parissa viihdyttiin pitkään. Ylipäätään kampanja onnistui keskimääräistä paremmin kaikilla mittareilla, ja parhaat tulokset saavutettiin silloin, kun vastaaja oli kohdannut Metsien Suomen viestejä useammassa eri mediassa.

Metsien Suomi kokeili nyt ensimmäistä kertaa yhteistyötä somevaikuttajien ja eturivin podcastien kanssa. Monikanavaiset Mamma Betalar- ja Futucast-podcastit heijastuivat välittömästi Metsien Suomen tunnettuuslukuihin. Yhteistyöjaksot olivat myös sisällöllisesti erittäin onnistuneita, esimerkiksi Mamma betalar -yhteistyöjakson kuunteli loppuun peräti 91 prosenttia kuuntelun aloittaneista. Futucast-yhteistyöjakson voi katsoa myös videona.